Länge hade golf rykte om sig att vara en sport för de bättre bemedlade i samhället, en överklasshobby med dyr utrustning, ännu dyrare medlemskap och kläder som hämtade från en engelsk societetsklubb. Inget av detta stämmer särkskilt bra längre, i takt med att allt fler får upp ögonen för golfen som både social aktivitet, motionssport och generationsöverskridande umgänge har också många av myterna om golfen avlivats. Idag kan man få en ny golfutrustning för någon tusenlapp och andrahandsmarknaden är förstås ännu billigare och större ju fler som är aktiva inom sporten. Medlemsavgiften för att tillhöra en viss golfklubb och därigenom få tillgång till banorna har på många håll också sänkts, dessutom finns nu allt oftare möjligheter till ”pay as you play-spel”, där det räcker att ha grönt kort för att kunna utnyttja banorna. Ofta finns också niohålsbanor där kraven på medlemskap inte längre är självklart.
Stjärnor som vår egen överlägsna Annika Sörenstam och även toppspelare som Jesper Parnevik, Henrik Stensson, Helen Alfredsson och en rad andra har förstås gjort sitt till för att bereda väg för golfen som folksport. Det finns till och med sportkanaler som helt är inriktade på golf och många av de stora tävlingarna sänds direkt i tv. Den störste av dem alla på ett internationellt plan är självklart Tiger Woods, vilket ironiskt nog visat sig ännu tydligare när hans krock med bilen och efterföljande otrohetsaffärer var förstasidesstoff i all världens tidningar och tv-kanaler som normalt sysslar med seriös nyhetsjournalistik punktmarkerade världsstjärnan och hans hus under veckor. Rent sportsligt går Woods insatser för att lyfta golfen som världssport knappast att överskatta: han har under ett drygt decennium varit en av världens största idrottsstjärnor alla kategorier. Tillsammans med andra superstars som Tierry Henry och Roger Federer har han under flera år varit rakhyvelföretaget Gilettes reklampelare och hans sponsorkontrakt med bland andra Nike har gett honom avtal som varit i mångmiljonklassen.
Runt en halv miljon svenska uppskattas idag ägna sig åt golf någorlunda aktivt, ungefär dubbelt så många män som kvinnor, men de senare är på stark frammarsch. Faktum är att av alla sporter i landet är det bara fotbollen som har fler registrerade medlemmar än golf, vilket säger en del om hur stark golfen står sig som massrörelse idag. Visserligen finns det fortfarande en övervikt åt tjänstemän och storstadsbor bland de aktiva golfarna, jämfört med arbetare och glesbygdsbor, men detta håller på att ändras i takt med att fler banor byggs och tillgängligheten ökar. Golfen är här för att stanna, helt enkelt.